woensdag 27 november 2013

Overheerlijke glutenvrije taaitaai

Gisterenavond heb ik het taai taai recept weer gemaakt. Deze keer heb ik het iets anders gedaan en deeg als een grote plak gebakken, om het daarna in blokjes te snijden. Werkt veel makkelijker en ziet er ook nog eens beter uit. Sowieso is hij deze keer echt veel beter gelukt dan de keren dat ik het hiervoor maakte.


Het recept;

Ingrediënten:
120 ml water                        
5 el honing                  
250 gr. boekweitmeel
1 tl gemberpoeder
snuf zout
1,5 tl anijspoeder                 
5 el keukenstroop (bijv. de Zeeuwsche Boerin)
15 gr bakpoeder
1 tl kaneel

Baktijd 25 min bij op 180 graden

Bereidingswijze;
Breng het water aan de kook en voeg de anijspoeder, de honing en de keukenstroop toe en roer alles glad. Meng het boekweitmeel met de bakpoeder, gemberpoeder, kaneel en het zout naar smaak en voeg al roerende het honingmengsel hieraan toe. Roer het deeg goed door. Laat het iets afkoelen en schenk het op een met bakpapier bekleedde bakplaat of ovenschaal. Zorg dat het deeg mooi gelijkmatig is verdeeld. Bak in 25 gaar in de oven. En laat afkoelen. Leg de plak hierna op een plank en snijd er mooie stukken van.

Het deeg was nu minder stevig, stroperiger, dan de vorige keren. (Waardoor het vormen van poppetjes ook niet echt mogelijk was.) Ik heb de eetlepels honing en suikerstroop steeds met een spatel van de lepel gehaald. Hierdoor waarschijnlijk een vloeibaarder deeg.

5 opmerkingen:

  1. Wil dit recept wel gaan proberen. Ik mis de taaitaai wel een beetje. En om de één of andere reden dacht ik dat het een heel ingewikkeld recept zou zijn, maar dat valt dus reuze mee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het is eigenlijk heel eenvoudig en ik vind dat het de echte taaitaai smaak heeft. Nu een dag later is hij nog lekkerder. Ben wel benieuwd wat jij ervan vindt als je hem gemaakt hebt.

      Verwijderen
  2. Ik zal het je laten weten, ben zelf ook benieuwd. Taaitaai hoort voor mij zo bij sinterklaas en vindt het jammer dat zij dat niet kent.

    BeantwoordenVerwijderen