maandag 9 december 2013

Pepernotentaart

Of eigenlijk een kruidnotentaart.

Vandaag ben ik jarig...hoeraa! Daar hoort een taart bij. En voor mij begint de kerstperiode nooit eerder dan dat mijn verjaardag voorbij is. Dus geheel nog in de Sint sfeer een lekkere pepernotentaart met sinaasappelmousse. Vooral omdat ik pepernoten ontzettend lekker vind en het eigenlijk heel jammer is dat we ze alleen met Sinterklaas eten.

Maak de bodem van een restje glutenvrije kruidnoten of bekleed de vorm met kruidnotendeeg. Allebei net zo lekker.

Ingredienten:
250 gram glutenvrij kruidnotendeeg
(of 200 gram glutenvrije kruidnootjes verkruimelen met 75 gram gesmolten boter mengen en dit verdelen over de bodem van de springvorm, stevig aanduwen)
Gelatineblaadjes (voor 500 ml vloeistof, bij mij zijn dat er 6)
2 Sinaasappels (schil geraspt, sap geperst)
1 Sinaasappel ontvelt in partjes
150 gram Griekse yoghurt
75 gram suiker
250 ml slagroom
Handje pepernoten (kruidnoten dus)
Wat gehakte pure chocolade snippers

Bereidingswijze:
Als je de bodem van kruidnotendeeg maakt, verwarm je de oven voor op 160 graden. Vet een springvorm in en verdeel het deeg over de bodem, maak een klein opstaand randje. Bak de bodem in 20 minuten gaar. Laat helemaal afkoelen. (in het originele recept bakte men de bodem met een blindbakvulling. Dit is niet nodig, bovendien werkt het (bij mij in ieder geval) niet. De bodem plakt aan het bakpapier en trek je helemaal kapot na het bakken.)

Bereidingswijze sinaasappelmousse;
Week de gelatineblaadjes in een kom met ruim. Boen de perssinaasappels schoon en rasp de oranje schil en pers de vruchten uit. Meng de rasp met de suiker door de yoghurt.
In een steelpan breng je de sinaasappelsap tegen de kook aan. Draai het vuur uit en los al roerend de goed uitgeknepen gelatineblaadjes in het warme sap op. Roer het sinaasappelsap door de yoghurt en laat het mengsel afkoelen tot kamertemperatuur. Klop de slagroom stijf. Spatel de slagroom voorzichtig door de yoghurt. Schep het mengsel op de pepernotenbodem.
Zet de taart minimaal 2 uur in de koelkast zodat de mousse kan opstijven.
Versier de taart royaal met kruidnoten, partjes sinaasappel en de chocolade.


Dit recept is onderdeel van de van de glutenvrije december-blogestafette. Het idee is van glutenvrije mama en op Stories of a Coeliac is er een adventskalender waar je elke dag een nieuw vakje kan openen. De volgende blogs doen mee:

Your Daily Intake - Us Love Glutenfree - Stories of a Coeliac - Miss Glutenvrij - Meerdan Glutenvrij - Lekker Anders - Kamelenvoer - Judes Diner - Ik ben glutenvrij - Gluuts - Glutenvrij hoort erbij - Glutenvrij genieten - Glutenvrij en blij - Glutenvrije mama - Glutenfree Amsterdam - Glutenblij - Dion Glutenvrij - Chantal is glutenvrij - Bijzonder smakelijk

9 opmerkingen:

  1. Hoi,

    Wat ziet het er heerlijk uit! Recept ga ik volgend jaar uitproberen..al hoewel, misschien ook wel eerder met een variant erop ofzo.

    De link naar mijn blog is trouwens niet juist zag ik. Dat moet zijn http://sandratelgen.wordpress.com (Dion glutenvrij).

    Fijne verjaardag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je verjaardag, lekker recept geniet er van ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Proficiat met je verjaardag! Ziet er goed uit!

    BeantwoordenVerwijderen