zaterdag 11 januari 2014

Boerenbruin uit de oven

Dit is het brood waar er wekelijks minimaal 4 door mij van gebakken worden. Het brood waar de niet glutenvrije papa en ik ook van smikkelen als het vers uit de oven komt.

Ingrediënten:
450 ml warm water
20 gram broodverbeterpasta
4 gram zout
8 gram suiker
500 gram Twello's boerenbruin
4 gram gedroogde gist
Flinke haffel zadenmix (Le Poole)

Bereidingswijze:
Doe alles in de bovenstaande volgorde in je mengkom. Meng alles in een keukenmachine met deeghaken een minuut of 5. Daarna met pannenlikker de ingrediënten die aan de zijkanten nog niet meegenomen zijn in het deeg schrapen. En het geheel nog een paar minuten laten kneden.

Vet een broodblik in met een kleine beetje vloeibare boter. Vul vervolgens het blik met het brooddeeg en druk stevig aan met vochtige handen. Bestrooi eventueel nog met zonnebloempitten, sesam, havermout of dat wat jij lekker vindt en druk deze er met een vochtige hand licht in.

Laat het brood nu 55 minuten rijzen in de oven op 50 graden, zet een bakje water onderin de oven. Na 55 minuten het gerezen brood en het bakje water uit de oven halen. Zet het brood even weg op een liefst warme, niet tochtige plaats. Verhoog de temperatuur van de oven naar 200 graden. Als de oven voorverwarmd is, het brood in 40 minuten in bakken.

Haal na het bakken het brood altijd direct uit de bakvorm en laat helemaal afkoelen op een rooster. 



2 opmerkingen:

  1. Ik heb deze broodmix laatst al gekocht, want die wilde ik zeker nog eens gaan proberen.
    Wij bakken ongeveer 1x in de week een gv-brood voor Tarja (aparte broodbakmachine), alleen zij eet glutenvrij brood, de rest van het gezin eet 'gewoon'brood.
    Gaat die mix ook goed in de bm ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Sandra,
      Ik weet niet hoe deze mix het in de bbm doet. Ik bak alleen maar in de oven. In de bbm die ik heb, heb ik nog nooit een brood voor elkaar gekregen. Heb het opgegeven.. ;-) Heb jij intussen de mix geprobeerd?

      Verwijderen